Δευτέρα 29 Ιουλίου 2019

O 7ος Άθλος του Μυθικού θησέα! στο Μαραθώνα και ο συμβολισμός!

Ο επόμενος άθλος του Θησέα μετά την εξόντωση του ληστή Προκρούστη γιού του Ποσειδώνα ήταν η αιχμαλωσία ενός ταύρου στην περιοχή του Μαραθώνα, που σύμφωνα με μία εκδοχή ήταν εκείνος που αναδύθηκε από τη θάλασσα στην Κρήτη με τον οποίο έσμιξε η βασίλισσα Πασιφάη γυναίκα του Μίνωα, γεννώντας το μυθικό πλάσμα Μινώταυρο. 
Τον ταύρο τον είχε φέρει ο Ηρακλής από την Κρήτη μετά από εντολή του Ευρυσθέα. Στο δρόμο για τον Μαραθώνα έπιασε καταιγίδα και τον Θησέα φιλοξένησε μία ηλικιωμένη γυναίκα η Εκάλη (σε αυτή οφείλει το όνομα της η σημερινή ομώνυμη περιοχή), θέλοντας να τον ευχαριστήσει επειδή είχε σκοτώσει τον Κερκύονα, θύματα του οποίου ήταν και οι δύο γιοι της. Η δολοφονία του Κερκύωνα ήταν  5ος άθλος του Θησέα που έλαβε χώρα στην Ελευσίνα-Στην Ελευσίνα ο Θησέας νίκησε άλλον ένα γιο του Ποσειδώνα τον Πυγμάχο Κερκύονα. 
Ο Κερκύονας προκαλούσε τους διαβάτες σε μάχη μέχρι θανάτου. Ο Θησέας τον σήκωσε ψηλά και τον προσεδάφισε με τόση δύναμη, που σκοτώθηκε- Ο ταύρος που αιχμαλώτισε ο Θησέας ήταν και ενα απο τα προηγούμενα κατορθώματα και του Ηρακλέως. 
Αφού ο Ηρακλής συνέλαβε τον ταύρο της Κρήτης, κατόπιν εντολής του Ευρυσθέα τον έφερε στην Αργολίδα, αλλά κατόπιν όμως τον άφησε ελεύθερον. Το τέρας επορεύθη προς βορρά, τελικώς εγκατεστάθηκε στα περίχωρα του Μαραθώνα, στα οποία επροξενούσε μεγάλες καταστροφές.
Σύμφωνα με έναν μύθo, ο Αιγέας βασιλιάς της Αθήνας εξαπέστειλε κατά του τρομερού ζώου το γιό του Μίνωα, τον Ανδρόγεων. Αυτός, στους αγώνες των Παναθήναιων είχε νικήσει σε όλα τα αγωνίσματα που είχαν προκηρυχθεί επί τη ευκαιρία των εορτών. Στην προσπάθειάν του όμως κατά του ταύρου, απέτυχε και έχασε την ζωή του.
Με την σειράν του εξεστράτευσε κατά του τέρατος ο Θησέας κατα παραγγελία του Αιγέα αλλά και για να αποδείξει πως είναι ο γιός του. Καθ’ οδόν εδέχθη να φιλοξενηθεί από μίαν γραίαν, ονομαζομένην Εκάλην ή Εκαλίνην, η οποία υπεσχέθη να προσφέρη θυσίαν στον Δία (όπως ήδη αναφέραμε και παραπάνω), αν ο νεαρός ήρως επετύγχανεν στην αποστολή του. Η Εκάλη επέθανε όμως προ της επιστροφής του Θησεώς, ο οποίος κατόπιν τούτου εθέσπισεν στη μνήμην της μίαν εορτή προς τιμήν του Εκαλίου Διός (προστάτου της Εκάλης).
Χωρίς να κάνη χρήσιν των όπλων του, ο Θησεύς συνέλαβε τον ταύρο, τον έφερε στην Αθήνα και τον περιέφερε ―λέει ο Πλούταρχος― ανά την πόλιν και τον θυσίασε όπως ήδη είπαμε πιο πάνω στον Δελφίνιον Απόλλωνα.





Τι συμβολίζει όμως η αιχμαλωσία του Ταύρου και η εξόντωση του Μινώταυρου?
Στoν έβδομο άθλο ο Θησέας αιχμαλώτισε τον ταύρο που είχε φέρει ο Ηρακλής στον Μαραθώνα ύστερα από εντολή του Μίνωα, τον οποίο θυσίασε στο βωμό του Ηλιακού Θεού Απόλλωνα που συμβολίζει την ακτινοβόλα όψη της ψυχής του. 
Αυτός ο άθλος θα πρέπει να ερμηνευτεί σε σχέση με τον όγδοο που δεν ειναι άλλος απο την εξόντωση του Μινώταυρου, καθώς τους συνδέει η πάλη ενάντια σε ταύρο. 
Ο Θησέας συμβολίζει τον συνειδητό εαυτό που είναι αρκετά δυνατός για να αντιμετωπίσει τα «θηρία», δηλαδή τα πρωτόγονα ένστικτα. 

Ο Μινώταυρος όπως και όλα τα τερατόμορφα όντα στην μυθολογία εκπροσωπούν τα ζωώδη πάθη, τις ψυχικές αδυναμίες, ελαττώματα, διαστροφές και φοβίες, που διαλύονται όταν έρθούν στο φως του Ήλιου, όταν δηλαδή φωτισθούν τα αίτια τους από την εσωτερική γνώση (Ήλιος - Απόλλωνας ). 

Χωρίς στη δύναμη «μετουσίωσης της συνείδησης» σε αυτό το μονοπάτι, ο μύστης κινδυνεύει να εγκλωβιστεί στις κατώτερες όψεις της δημιουργικότητας, που σχετίζονται με τη σεξουαλικότητα. Ο Ταύρος εκπροσωπεί επίσης την μητριαρχική κοινωνία, και τον κόσμο του άλλου «έτερου» κόσμου, της μαγείας και των αόρατων δυνάμεων της Σελήνης, καθώς τα κέρατα του συμβολίζουν το φεγγάρι. Ο Λαβύρινθος συμβολίζει το υποσυνείδητο, και τις ανεξερεύνητες όψεις και δυνατότητες του Νου. Ένας κόσμος σκοτεινός, άγνωστος, φοβερός, και ανεξερεύνητος. Εάν κάποιος προσπαθήσει να εισέλθει εκεί απροετοίμαστος, θα βρεθεί αντιμέτωπος με ένα «τέρας», που δεν είναι άλλο από τα πρωτόγονα και ανεξέλεγκτα ένστικτα. 

Η λέξη Λαβύρινθος προέρχεται από την λέξη «λάβρυς», που σημαίνει διπλός πέλεκυς. Ο διπλός πέλεκυς είναι επίσης ένα σεληνιακό σύμβολο.

Ο μίτος της Αριάδνης (Άρι= πολύ αδνή= αγνή σκέψη) εξασφαλίζει τον δρόμο της εξόδου στον Θησέα. Ίσως ο Κρητικός Λαβύρινθος να υπήρξε μια μυητική τελετή καθόδου και της επακόλουθης ανόδου από τον Κάτω Κόσμο, μια τελετουργική διαδικασία θανάτου και αναγέννησης. Ήταν εκείνη που οδηγούσε τον μυούμενο στον θάνατο και εκείνη που του δίδασκε τον τρόπο για να επιστρέψει!
Αυτό ίσως ενισχύεται από το γεγονός πως ο Μινώταυρος λεγόταν και Αστέριος (Σε απεικονίσεις παρουσιάζεται με το σώμα του διάστικτο από άστρα). 

Με το ίδιο αυτό όνομα προσφωνούνταν και ο Διόνυσος σαν αγόρι και παιδί των μυστηρίων. Ο Διόνυσος φαίνεται να ταυτίζεται στην ουσία του με τον Μινώταυρο. Γενικότερα όπου η μινωική επιρροή υπήρξε έντονη, ο Διόνυσος λατρευόταν ξεκάθαρα ως ταύρος.

Σκοτώνοντας ο Θησέας τον Μινώταυρο, νίκησε τον προηγούμενο «εαυτό του» και αφού πέρασε το κατώφλι του θανάτου, αντίκρισε τον Αστέριο, τον Θείο/Διονυσιακό αναγεννημένο στην υπέρτατη γνώση εαυτό του με τη μορφή του ουράνιου, συμπαντικού παιδιού. Έτσι -πάντα υπό την καθοδήγηση της Αριάδνης αναδύθηκε ένας νέος ολοκληρωμένος άνθρωπος.

Αφού ο Θησέας σκότωσε τον Μινώταυρο, πήρε μαζί του την Αριάδνη που τον βοήθησε, αλλά περνώντας από τη Νάξο την εγκαταλείπει, εφόσον εκεί τελείται «Ιερός Γάμος» της Αριάδνης με τον Διόνυσο. 

Ιστορικά είναι προφανές πως ο μύθος περιγράφει επίσης ένα μεταίχμιο εποχής, καθώς ο Μινώταυρος είναι εκπρόσωπος ενός μητριαρχικού και «χθόνιου» ιερατείου. Πεθαίνει από τον Θησέα, κομιστή του πατριαρχικού Ολύμπιου ιερατείου, και την θέση του παίρνει ο Θεός της έκστασης Διόνυσος που κάνει γυναίκα του την «αγνή κόρη-παρθένα». Ο Διόνυσος όμως είναι ταυτόχρονα και χθόνιος Θεός. Από τις πρώτες ζωομορφικές μορφές του Διονύσου την πρώτη θέση κατέχει ο Ταύρος. Στις «Βάκχες» ο Χορός τον αποκαλεί σαν ταύρο, και ο Πενθέας τον βλέπει να έρχεται σαν ταύρος.

Στον Ορφικό μύθο ο Διόνυσος παιδί του Δία και της Περσεφόνης (Θεάς του κάτω κόσμου) ως μωρό «Ζαγρεύς» (κυνηγό των ψυχών), κοίταζε ένα καθρέφτη (η αντίληψη όχι των πραγματικών καταστάσεων και όντων αλλά μία ψευδής αντανάκλαση...) Εκείνη ακριβώς τη στιγμή οι Τιτάνες όρμησαν καταπάνω του με τα μαχαίρια τους, για να τον σκοτώσουν. Τότε ο μικρός Θεός για να τους αποφύγει άρχισε να μεταμορφώνεται: έγινε έφηβος Δίας, Κρόνος, φίδι με κέρατα, άλογο, τίγρη, ταύρος. Η Ήρα παρ' όλα αυτά ενθαρρύνει τους Τιτάνες να μη διστάσουν, κι έτσι με διαταγή της κομματιάζουν το Ζαγρέα την ώρα που είχε τη μορφή ταύρου, έβρασαν το κρέας του και το έφαγαν. 

Ο Δίας οργίστηκε τόσο, ώστε κατακεραύνωσε τους Τιτάνες και τους έστειλε στα Τάρταρα. Από την στάχτη τους γεννήθηκε το ανθρώπινο γένος το οποίο έφερε μέσα του το θεϊκό στοιχείο καθώς οι Τιτάνες είχαν φαει τον Θεό. Ο Διόνυσος ο Ζαγρεύς πεθαίνει ως χθόνια θεότητα και ανασταίνεται ως «Διόνυσος ο Ελευθερέας» δηλαδή ως ελευθερωτής των ανθρωπίνων ψυχών, από τα δεσμά της ύλης. Ο θάνατος του Διόνυσου του Ζαγρέα συμβολίζει, τον θάνατο της τιτανικής του φύσεως. Κατ’ αντιστοιχία στο ανθρώπινο επίπεδο ο θάνατος της τιτανικής του φύσης συμβολίζει τον θάνατο των παθών του, δηλαδή την αποβολή των ελαττωμάτων του. Κατόπιν ανασταίνεται και μεταμορφώνεται σε ουράνια θεότητα, τον Διόνυσο τον Ελευθερέα. 

Ο Ορφικός Διόνυσος είναι κάτοχος και φύλακας των μυστηρίων της ζωής και του θανάτου, το θείο πνεύμα σ’ εξέλιξη μέσα στο σύμπαν, η καρδιά του οποίου πρέπει να αναζητηθεί με σκοπό την αναγέννηση του ανθρώπινου πνεύματος και την εξάγνιση της ψυχής. Γι’ αυτό και επονομάζεται και «Ζαγρεύς», δηλαδή κυνηγός που «κυνηγάει» τις ψυχές και τις οδηγεί προς την έξοδο από το σώμα ώστε να φτάσουνε στη «θέωση».

Στη λατρεία του Διόνυσου «Ζαγρέα» θυσίαζαν ταύρους, επειδή άρεσε στο θεό να μεταμορφώνεται σε ταύρο. Οι μύστες τρώγοντας τις ωμές σάρκες του ταύρου πίστευαν πως αφομοίωναν τη σάρκα του ίδιου του θεού και ότι έτσι έρχονταν σε απόλυτη επικοινωνία μαζί του. Μετά το θάνατό τους πίστευαν πως θα τους αναγνώριζε ο «Διόνυσος Ζαγρέας», και χάρη σ’ αυτόν θα ζούσαν σε άλλα σώματα, καθώς οι ορφικοί πίστευαν στη μετεμψύχωση.

Δευτέρα 1 Απριλίου 2019

ΡΑΜΝΟΥΝΤΑ-Ο ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΠΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕ ΤΟ ΜΥΘΟ ΤΗΣ ΩΡΑΙΑΣ ΕΛΕΝΗΣ!

Στην κοιλάδα του Λιμικού στο βορειοανατολικό άκρο της Αττικής δίπλα από τον Ευβοϊκό κόλπο σώζονται τα ερείπια του αρχαίου δήμου του Ραμνούντος.
Κλείσιμο Παραθύρου

Εδώ βρίσκεται το περίφημο ιερό της Νεμέσεως που αποτελεί το σημαντικότερο ιερό της θεότητος στον ελλαδικό χώρο. Η θεά μοιάζει πολύ με την Άρτεμη και ίσως να αντιπροσώπευε μια τοπική της μορφή. Για να την κάνει δική του ο Δίας μεταμορφώθηκε σε κύκνο ενώ εκείνη είχε πάρει τη μορφή χήνας. Μετά την ένωση τους η Νέμεσις γέννησε ένα αυγό το οποίο δόθηκε στη Λήδα η οποία εκκολάπτει μέσα από αυτό την Ωραία Ελένη και τους Διόσκουρους.

Η περιοχή του Ραμνούντα κατοικείται συνεχώς από τη νεολιθική περίοδο. Ο Ραμνούς αναφέρεται από τον γεωγράφο Σκύλακα ως σημαντικό οχυρό. Το ιερό του είχε αποκτήσει μεγάλη φήμη. Ο αρχαϊκός ναός της Νεμέσεως καταστράφηκε από τους Πέρσες κατά την εισβολή του 480/479 π.Χ. όπως και τόσα άλλα κτίσματα της Αττικής. Το άγαλμα της θεότητας το είχε φιλοτεχνήσει ο Φειδίας. Το μάρμαρο είχαν φέρει οι Πέρσες και το προόριζαν για να φτιάξουν τρόπαιο ύστερα από την κατάληψη της Αθήνας. Βέβαια οι Πέρσες δεν κατέλαβαν ποτέ την Αθήνα. Το ιερό της Νέμεσης του Ραμνούντα είχε υποκινήσει τον αθηναϊκό στρατό να πολεμήσει στον Μαραθώνα. Το φρούριο του Ραμνούντα, όπως και αυτό του Σουνίου στη νότια άκτη της Αττικής, πιστεύεται πως κατασκευάστηκε κατά τη διάρκεια του Πελοποννησιακού πολέμου για τον έγεγχο των πλοίων που μετέφεραν σιτηρά προς την Αθήνα. 
Η περιοχή του Ραμνούντα κατοικείται συνεχώς από τη νεολιθική περίοδο. Ο Ραμνούς αναφέρεται από τον γεωγράφο Σκύλακα ως σημαντικό οχυρό. Στο βάθος, ένας θάμνος ραμνούντας.... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Το 322 π.Χ. ο ναύαρχος του Μακεδονικού στρατού Κλείτος αποβίβασε στρατό στο Ραμνούντα. Από εκεί τον εκδίωξε ο Φωκίων που κατέλαβε το φρούριο. Το 296 π.Χ. το φρούριο το κατέλαβε ο Δημήτριος ο Πολιορκητής. Στους ελληνιστικούς χρόνους αρχίζει η παρακμή. Ο Πλίνιος αναφέρει ότι επισκέφτηκε το Δήμο του Ραμνούντα στα μέσα του 1ου αι. μ.Χ. Για το ναό του Ραμνούντα ενδιαφέρθηκε και ο Ηρώδης ο Αττικός που ίσως χρηματοδότησε την επισκευή του. Ο τόπος εγκαταλείπεται σταδιακά, αλλά μέχρι τον 4ο αι. μ.Χ. οι ναοί της Νέμεσης εξακολουθούν να διατηρούνται. Στα τέλη του 4ου αι. μ.Χ. τοποθετείται η καταστροφή του αγάλματος της θεάς από τους χριστιανούς. 
Οι πρώτες ανασκαφές έγιναν από τους Dilettanti το 1813 και από τον Δημ. Φίλιο το 1880. Το 1958 πραγματοποιήθηκε μια σύντομη έρευνα από τον Ε.. Μαστροκώστα. Από το 1975 ως σήμερα ο αρχαιολογικός χώρος του Ραμνούντα ανασκάπτεται και μελετάται συστηματικά με χρηματοδότηση της Αρχαιολογικής Εταιρείας υπό τη διεύθυνση του Β. Πετράκου.

ΟΙ ΑΓΝΩΣΤΟΙ ΠΥΡΓΟΙ ΤΟΥ ΜΑΡΑΘΩΝΑ!


                                ΠΥΡΓΟΣ ΤΗΣ ΟΙΝΟΗΣ
Οι άγνωστοι Πύργοι γύρω από την λίμνη του Μαραθώνα. Που βρίσκονται τα εντυπωσιακά απομεινάρια της Φραγκοκρατίας και της οχύρωσης της αρχαίας Αθήνας. Επικοινωνούσαν μεταξύ τους και προστάτευαν από τις επιδρομές... 
Στην περιοχή του Βαρνάβα της Αττικής βρίσκονται δύο πύργοι οι οποίοι κατασκευάστηκαν σε δύο διαφορετικές περιόδους της ιστορίας. Στην αρχική φωτογραφία εικονίζεται ο αρχαιοελληνικός που χρονολογείται από τον 5ο αιώνα π.Χ. Αποτελούσε τμήμα της βόρειας οχύρωσης των Αθηναίων και χρησίμευε ως αμυντικός πύργος, φυλάκιο και φρυκτωρία. Ο άλλος πύργος βρίσκεται σε πολύ μικρή απόσταση, περί τα 500 μέτρα και εκτιμάται ότι χτίστηκε επί Φραγκοκρατίας, μάλλον τον 13ο ή 14ο αιώνα. Δεδομένου ότι ο πύργος ήταν σχετικά μεγάλος και καλοχτισμένος, πιθανότατα χρησίμευε σαν τόπος κατοικίας κάποιου τοπικού άρχοντα. Παράλληλα ήταν μέρος ενός αμυντικού δικτύου πύργων που είχαν οπτική επαφή μεταξύ τους και που προστάτευαν την ανατολική Αττική από επιδρομές πειρατών κυρίως.... 
 ΠΥΡΓΟΣ ΣΤΟ ΒΑΡΝΑΒΑ



Οι διαστάσεις του πύργου είναι 5,40 μέτρα επί 9,46  και το μέγιστο ύψος του σήμερα είναι περί τα 11 μέτρα. Οι τοίχοι έχουν πάχος 0,91μ. Η είσοδος, που δεν σώζεται, πρέπει να ήταν στο δεύτερο όροφο. Υπάρχει ένα άνοιγμα χαμηλά στη δυτική πλευρά που πρέπει να δημιουργήθηκε πολύ μεταγενέστερα. Το ισόγειο είχε θολωτή οροφή που δεν διασώζεται, διακρίνονται όμως τα αψιδωτά στηρίγματά της. Το ισόγειο χωριζόταν σε δύο χώρους από έναν τοίχο στη μέση πάχους 62 εκατοστών. Ο τοίχος αυτός επεκτεινόταν, απ’ ό,τι φαίνεται και στον πρώτο όροφο, παρόλο που ελάχιστα σώζονται από τους επάνω ορόφους. Στους τοίχους υπάρχουν διάφορα ανοίγματα, σχισμές και κόγχες. Στο μέσο κάθε πλευράς, στο ύψος του δευτέρου ορόφου υπήρχε από ένα μεγάλο ορθογώνιο παράθυρο χωρίς πλαίσιο. Η Λίμνη με τους Πύργους Στην ευρύτερη περιοχή που συνορεύει με την Λίμνη του Μαραθώνα καταγράφονται και άλλοι πύργοι που συνδέονται με την φραγκική κυριαρχία. Οι κατασκευές έγιναν όταν δεν υπήρχε η τεχνητή λίμνη του Μαραθώνα, παρά μια μικρή κοιλάδα που τη διέσχιζε ο ποταμός Χάραδρος. Ερείπια μεσαιωνικού πύργου βρίσκονται στη περιοχή Γαϊτάνα, στη βόρεια όχθη της Λίμνης του Μαραθώνα και μόλις 20 μέτρα απόσταση από τα νερά της λίμνης...
 ΑΡΧΑΙΚΟΙ ΠΥΡΓΟΙ ΤΟΥ ΒΑΡΝΑΒΑ


Πύργος Γαϊτάνας ή Παλιόπυργος. Μόνο ο βορειοδυτικός και βορειοανατολικός τοίχος σώζονται.  Οι διαστάσεις του πύργου είναι 4,18 επί 5,40 μέτρα. Το πάχος των τοίχων είναι μεταξύ 80-85 εκατοστών. Το μέγιστο σωζόμενο ύψος είναι 3,10 μέτρα. Ο πύργος είναι χτισμένος με αργόλιθους και κεραμικά στοιχεία που συνδέονται με ασβεστοκονίαμα. Πληροφορίες από τον Καστρολόγο και φωτογραφίες από Ιωάννη Δέδε. Το πιο πιθανό είναι ο Πύργος Γαϊτάνας να κτίστηκε στο δεύτερο μισό του 13ου αιώνα όταν την περιοχή διαφέντευαν οι De LaRoche. Υπλογίζεται ότι θα χτίστηκε περίπου το 1250 μ.Χ. από τον ιδρυτή της οικογένειας, Όθωνα Ντε λα Ρος, ο οποίος έγινε άρχοντας του Δουκάτου των Αθηνών, που περιελάμβανε την Αττική, τη Θήβα και τα περίχωρα της. Παρόμοιο Πύργο ανέγειρε κοντά στο χωριό του Μαραθώνα στο σημείο που ξεκινά το φαράγγι της Οινόης. Ο Πύργος αυτός έχει αναστηλωθεί και είναι θαυμάσιο αξιοθέατο της περιοχής.... 
Οι πύργοι είχαν μεταξύ τους οπτική επαφή και επικοινωνούσαν. Το δίκτυο συμπλήρωναν δύο ακόμα που σήμερα δεν υπάρχουν. Ο πύργος της «Γούρμας Ανδριωμένης» και του Καλεντζίου (Βόθωνας). Και οι δύο πύργοι δεν υπάρχουν πλέον.... 
 ΠΥΡΓΟΣ ΓΑΙΤΑΝΑΣ Η ΠΑΛΙΟΠΥΡΓΟΣ


“Oυκ εά με καθεύδειν το του Μιλτιάδου τρόπαιον”

Το τρόπαιο των Αθηναίων στο Μαραθώνα -περιοχή πεδιάδας - τοποθεσία Παναγία Μεσοσπορίτισσα ήταν σύμβολο νίκης που τοποθετείτο μετά τη μάχη στο σημείο ακριβώς εκείνο που ο εχθρός τράπηκε σε φυγή.
IMG_0914

IMG_0894

IMG_0896

IMG_0891

IMG_0916
Σύμφωνα με τον Παυσανία, το του Μιλτιάδου τρόπαιο, ήταν κατασκευασμένο από λευκό μάρμαρο, σε αντίθεση με τα πρόχειρα, ξύλινα,  τρόπαια των μαχών ανάμεσα στις ελληνικές πόλεις. Ανακαλύφθηκε το 1966 (μόνο το κιονόκρανο και τμήματα τεσσάρων σπονδύλων). Το Τρόπαιο έχει μήκος 10 μέτρα και ανακατασκευάστηκε πρόσφατα από νέο μάρμαρο.
Έχει τοποθετηθεί στην πεδιάδα που διεξήχθη η ιστορική μάχη του Μαραθώνα. Βρίσκεται δίπλα στον αμπελώνα και το οινοποιείο Σκουζέ όπου φαίνεται να έχει βρεθεί πλήθος οστών που ανήκαν σε εκατοντάδες νεκρούς, προφανώς από τους νεκρούς Πέρσες.
Κάτω από το χώμα του Τρόπαιου, λοιπόν,  βρίσκεται το σημείο των μεγαλύτερων μαχών των Ελλήνων εναντίον των Περσών.
”Ουκ εα με καθεύδειν το του Μιλτιάδου τρόπαιον”
Ο Πλούταρχος αναφέρει πως ο Θεμιστοκλής, όταν τον ρώτησαν για την αλλαγή στον τρόπο της ζωής του, ύστερα από την περίλαμπρη νίκη του Μιλτιάδη στον Μαραθώνα, έλεγε: ” ως καθεύδειν αυτόν ουκ εώη το Μιλτιάδου τρόπαιον”, δηλαδή πως δεν τον άφηνε να ησυχάσει το τρόπαιο (η νίκη) του Μιλτιάδη (στον Μαραθώνα). Η απάντηση έμεινε παροιμιώδης και λέγεται, όταν κατόρθωμα άλλου γίνεται κίνητρο για τη δική μας προσπάθεια και δραστηριότητα.  Στον Θεμιστοκλή είχε σαν αποτέλεσμα τη μεγάλη νίκη στη ναυμαχία της Σαλαμίνας, που ήταν πράγματι δικό του κατόρθωμα…
Άγιος Σωκράτης
Στον ίδιο χώρο βρίσκεται και μία εκκλησία (γιατί άραγε;) με το όνομα Παναγία η Μεσοσπορίτισσα εντός της οποίας βρίσκεται μια αγιογραφία, ολόσωμη σε διαστάσεις ανθρώπου, που απεικονίζει τον … Άγιο Σωκράτη!
IMG_08965IMG_0876   IMG_0887

















Επίλογος


Όλος ο σημαντικός αυτός τόπος είναι παρατημένος. Κομμάτια αρχαίων μελών βρίσκονται διασκορπισμένα παντού, η ταλαιπωρημένη επεξηγηματική πινακίδα έχει διαλυθεί κάτω από τον καυτό ήλιο και η ιστορικήσημασία του χώρου καταπιέζεται μέσα στον περίβολο χώρο της ξένηςπρος την φύση, την ιστορία και το νόημα του μνημείου, εκκλησίας…

Τρίτη 12 Δεκεμβρίου 2017

Η ΘΕΑ ΑΘΗΝΑ ΕΛΛΩΤΙΣ ΚΑΙ ΤΑ ΕΛΛΩΤΙΑ!

ΕΛΛΩΤΙΑ ΚΑΙ ΕΚΔΥΣΙΑ Τα Ελλώτια ήτα γιορτή προς τιμή της Ελλωτίδος Αθηνάς στη Κόρινθο, στο Μαραθώνα, στη Τεγέα και στη Γόρτυνα. Στη Κρήτη η Ελλωτίς ταυτιζόταν με την Ευρώπη. Κατά πάσα πιθανότητα ονομαζόταν Ελλωτίς διότι στην περιοχή ευρίσκετο το έλος του Σχοινιά! Σε όλες τις πόλεις που την τιμούσαν, οι γιορτές της περιελάμβαναν λαμπαδηδρομίες και αγωνίσματα.  Το Ιερό της θεάς Αθηνάς πιθανολογείται στην τοποθεσία Βρανάς ανατολικά της εκκλησίας του Αγίου Δημητρίου στους πρόποδες του βουνού Αγριλίκι, εκεί κοντά βρέθηκε και απο τον αρχαιολόγο Γ.Σωτηριάδη το Ιερό του Ηρακλή προστάτη των Ελλήνων στη Μάχη του Μαραθώνος.
πηγή: http://www.preventionweb.net/files/28765_28765laoupi.technicalreportvol2.pdf
........ είρηται δε Ελλωτίς ή θεός, ότι Βελλεροφόντης τον Πήγασον ίππον έλων καθ' υποθήκην και συμμαχίαν της Αθηνάς έχαλίνωσε και από του έλεϊν τον ίππον Ελλωτίαν προσήγόρευσεν αυτήν: και ίερον αυτή ιδρύσατο και τα Ελλώτια, εορτή, ή από τού προς Μαραθώνα έλους, ενώ ίδρυται. Πίνδαρος επινικίω Ξενοφώντος....
ΜΕΓΑ ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΟΝ ΛΕΞΙΚΟΝ
 επίσης: ".....Ελλώτια δ' επτάκις] την προσηγορίαν ταύτην έσχηκέναι φασί την Αθηνάν από του εν Μαραθώνι έλους, ένθα ίδρυται, γίνεται ούν εορτή της Αθηνάς.....
σελ.450 Carmina cum lectionis varietate et adnotionibus

Sacris praesetim Graecis et festivitatibusboperatum: 7
......ιερόν αύ, τή ιδρύσαιο, και τα Ελλώτια, εορτή. ή Σπό και πώς Μαραθώνα έλες, ενώ ίδρυται. Ηelloti, Μinerva fic vocata colebatur Corinthi ; & feffum Hellotia. Diíta vero eff Hellotis Dea, quia Bellorophontes Pegafam equum tollens ex imffimétu & auxilio AMinervae coercuit fremo s & ab tollendo equo Hellotiam appellavit eam; ...
https://books.google.gr/books?id=1OVVAAAAcAAJ&pg=RA2-PA767&lpg=RA2-PA767&dq=ELLOTIA+AND+
MARATHON&source=bl&ots=XF86UCFLYJ&sig=kkS_
PRwpzVPD8MzGafcEf3vUe2U&hl=el&sa=X&ved=
0ahUKEwjfuufjsITYAhWkO5oKHT0yAiQ4ChDoAQg8MAQ#v=onepage&q=
ELLOTIA%20AND%20MARATHON&f=false





Η ΘΕΑ ΑΡΤΕΜΙΣ ΚΑΙ Ο ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ!

ΕΟΡΤΗ-ΑΓΡΟΤΕΡΑΣ ΘΥΣΙΑ
Ήταν γιορτή προς τιμή της Αρτέμιδος Αγροτέρας, η οποία ετελείτο την 6η του μηνός Βοηδρομίωνος στην Αθήνα, στο ιερό της Αρτέμιδος στις Άγρες.
Η γιορτή περιελάμβανε πομπή και θυσία κατσικιών. Σχετικά με την προέλευση της γιορτής ιστορούνται τα εξής: Όταν έγινε η εισβολή των Περσών στην Αττική, ο Μιλτιάδης έκανε ευχή στην Άρτεμη να θυσιάσει στο όνομα της τόσα κατσίκια, όσοι θα ήταν οι νεκροί Πέρσες στο Μαραθώνα. Επειδή όμως οι νεκροί Πέρσες ήταν χιλιάδες και ήταν αδύνατον να βρεθούν στην Αττική τόσα κατσίκια, αποφασίστηκε να θυσιάζονται κάθε χρόνο πεντακόσια. ΠΗΓΗ: https://ellaniapili.blogspot.gr/2016/04/blog-post_656.html

                          

Ο ΗΜΙΘΕΟΣ ΗΡΑΚΛΗΣ ΚΑΙ Ο ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ!

Σύμφωνα με τον Παυσανία στα “ΑΤΤΙΚΑ” (Ι, 15,3) ο Ηρακλής έσπευσε οπλισμένος με το τρομερό του ρόπαλο να συμπαραταχθεί με τους Έλληνες οπλίτες….

Ο Ηρακλής είχε παλαιούς δεσμούς με τον Μαραθώνα, αφού, σύμφωνα με την παράδοση, εκεί είχαν βρει καταφύγιο οι Ηρακλείδες, οι απόγονοί του, όταν τους καταδίωκε ο βασιλιάς Ευρυσθέας. Μάλιστα οι Μαραθώνιοι, όπως αναφέρει ο Παυσανίας, ήταν οι πρώτοι που τίμησαν τον Ηρακλή ως θεό.
Στον Μαραθώνα το ιερό του βρισκόταν στο στενό πέρασμα ανάμεσα στο βουνό Αγριλίκι  και τη θάλασσα και για το λόγο αυτό ο Ηρακλής ονομαζόταν Εμπύλιος, δηλαδή αυτός που βρίσκεται μπροστά από τις πύλες. Στο σημείο αυτό, κοντά στο ιερό του Ηρακλή, επέλεξαν να στρατοπεδεύσουν οι Αθηναίοι φθάνοντας στον Μαραθώνα.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που μας παρέχει ο αρχαίος ιστορικός Ηρόδοτος, η θέση του ελληνικού στρατεύματος το 490 π.Χ. είχε ως ορμητήριο το τέμενος του Ηρακλή κοντά στους πρόποδες, όπως υποθέτουμε, του υψώματος Βρανά και Αφορισμού. Η θέση των τύμβων Αθηναίων και Πλαταιέων δηλώνουν το επίκεντρο της περιοχής της μάχης. Γύρω από το σημείο αυτό θα πρέπει να εντοπισθεί το ιερό του Ηρακλή και η αφετηρία του αγγελιοφόρου της νίκης.

ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΙΕΡΑ ΣΤΟ ΜΑΡΑΘΩΝΑ!


Τα ιερά της Τετραπόλεως του Μαραθώνα



Στην περιοχή της Τετραπόλεως, που απαρτίζεται από τους οικισμούς του Μαραθώνα, της Τρικορύθου, της Οινόης και της Προβαλίνθου, πιστοποιείται τόσο η λατρεία του Ηρακλή και του Πάνα όσο και της Αθηνάς. Ωστόσο, μόνο δύο είναι τα ταυτισμένα ιερά: το ρωμαϊκό ιερό της Ίσιδας στην Μπρεξίζα και η σπηλιά του Πάνα στην Οινόη.




Από επιγραφή του πρώιμου 5ου αιώνα π.Χ. πληροφορούμαστε ότι η γιορτή και οι αγώνες για τον Ηρακλή, που προσφωνείται και «εμπύλιος», τώρα αναβαθμίζονται.
Πολυθάλαμη σπηλιά, φορτωμένη σταλακτίτες και σταλαγμίτες, με έντονη χρήση από τα νεολιθικά ως τα υστεροελλαδικά χρόνια, γίνεται τόπος λατρείας του Πάνα από τον 5ο αιώνα π.Χ. Βρέθηκε μεγάλος αριθμός ειδωλίων του Πάνα και των Νυμφών που λατρεύονταν στη σπηλιά μέχρι και τα ρωμαϊκά χρόνια.

Η τρίτη θεότητα που συσχετίζεται με τη μάχη του Μαραθώνα είναι η Αθηνά «Ελλωτίς».
Το ιερό του Διονύσου, όπου στήνονταν τα ψηφίσματα της Τετραπόλεως, τοποθετείται στην πεδιάδα. Εκεί κοντά βρισκόταν και ο τάφος του ήρωα ιατρού Αριστόμαχου

Ο Φιλόχωρος μας πληροφορεί για την ύπαρξη δύο ιερών του Απόλλωνα, ως Πυθίου στην Οινόη και ως Δηλίου στον Μαραθώνα. 
Τη λατρεία της Άρτεμης βεβαιώνει επιγραφή πάνω σε μαρμάρινα μέλη βωμού.
Ήταν τόσο ασύλληπτο αυτό που συνέβη το 490 π.Χ., ώστε οι Έλληνες απέδωσαν τη νίκη στην ανάμειξη των θεών. Μαζί με τον Μιλτιάδη, τον Καλλίμαχο και τους άλλους, στη γνωστή εικόνα της Ποικίλης Στοάς της Αγοράς των Αθηνών, ο Πάναινος κατέγραψε την παρουσία της Αθηνάς, του Πάνα, του Ηρακλή, του Θησέα, του Μαραθώνα, του Εχετλαίου ενός μυστηριώδους άνδρα ήρωα.

ΜΑΚΑΡΙΑ ΠΗΓΗ-ΠΟΙΑ ΗΤΑΝ Η ΜΑΚΑΡΙΑ?

Μακαρία πηγή, σχινιάς Μαραθώνας

Η ΒΑΣΗ ΤΗΣ ΠΗΓΗΣΗ ΚΑΙ ΕΞΑΡΤΗΜΑ ΤΗΣ ΕΥΔΑΠ ΣΤΗ ΣΤΡΟΦΗ ΓΙΑ ΚΑΤΩ ΣΟΥΛΙ

Η αρχαία Μακαρία είναι η µεγάλη πηγή (Μεγάλο Μάτι) που αναβλύζει και σήµερα πλάι στο δρóµο Μπέη-Κάτω Σουλίου, στο ΒΑ άκρο της πεδιάδας, κάτω απó το βουνó Σταυροκοράκι. Ο Παυσανίας αναφέρει στην περιγραφή του της περιοχής του Μαραθώνα και την πηγή Μακαρία και καταλήγει:

"Εδώ, η Μακαρία, κóρη της Δηιάνειρας και του Ηρακλέους, σφάχτηκε µóνη της κι έτσι έγινε δυνατóν στους Αθηναίους να νικήσουν στον πóλεµο και στην πηγή να πάρει το óνοµά της".

Ο Περσικός στρατός αποβιβάστηκε εδώ ώστε ο τεράστιος σε αριθμό στρατός τους, να έχει πρόσβαση στο ανεξάντλητο νερό της Μακαρίας πηγής.

Κάποτε απó τα πλούσια νερά της υδρευóταν η Αθήνα, óπως είναι φανερó απó το αντλιοστάσιο που βρίσκεται εκεί. Στη γερµανική κατοχή προστατευóταν απó φρουρά. Σώζεται ακóµη απείραχτο το µικρó οχυρó για το φρουρó του κατοχικού στρατού.


Τα νερά της Μακάριας πηγής, βρίσκονται σήμερα ανάμεσα σε χαλάσματα τροφοδοτώντας ακόμα και σήμερα το έλος του Σχοινιά, και το Ολυμπιακό Κωπηλατοδροµίο...

Η ΜΥΣΤΗΡΙΩΔΗΣ ΣΠΗΛΙΑ ΤΟΥ ΠΑΝΑ!

Το σπήλαιο του Πανός

Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΤΟΥ ΣΠΗΛΑΙΟΥ

Στην ακρόπολη της Οινόης, όπως αναφέρει ο Παυσανίας (Αττικά 38,7) «ολίγου απώτερου του πεδίου, Πανός εστίν όρος και σπήλαιον θεάς…».Στη Β.Α. πλευρά του λόφου της Ακρόπολης της Οινόης ήταν γνωστό από παλιά ένα σπήλαιο με δύο εισόδους, το οποίο ταυτιζόταν από τους παλαιότερους με το σπήλαιο το αναφερόμενο από τον Παυσανία. Το σπήλαιο βρίσκεται 3 χιλιόμετρα δυτικά του σημερινού χωριού σε υψόμετρο 118 μ., νότια της αρχαίας χαράδρας του μικρού ποταμού, ο οποίος πηγάζει από τις πλαγιές του πεντελικού και χύνεται στη θάλασσα του Μαραθώνα. Το κοίλωμα του σπηλαίου έχει μήκος 75 μ. και πλάτος 15 μ. Το σπήλαιο έχει 2 εισόδους όπως αναφέραμε και παραπάνω. 

Η ανατολική θεωρείται και η κύρια είσοδος , διότι ο χώρος ολόγυρα είχε διαμορφωθεί πάνω σε παλιό επίπεδο και κοιτά σ΄ αυτή την είσοδο. Βρέθηκε τείχος και αναθεματική ενεπίγραφη στήλη στον Πάνα και στις Νύμφες, που περιέχει ιερό νόμο του άρχοντα Θεόφημου (61-60 π.χ.) με απαγορευτικούς κανόνες γι΄ αυτούς που εισέρχονταν στην σπηλιά.


ΕΝΤΟΣ ΤΟΥ ΣΠΗΛΑΙΟΥ

ΣΤΑΛΑΚΤΙΤΕΣ ΤΟΥ ΣΠΗΛΑΙΟΥ, Η ΠΡΩΤΗ ΑΙΘΟΥΣΑ

Μέσα στο σπήλαιο σχηματίζονται μεγάλες αίθουσες, οι οίκοι του Παυσανία, με σταλακτίτες και σταλαγμίτες σε διάφορες αποχρώσεις του λευκού, του κόκκινου και γαλάζιου χρώματος. Οι οροφές έχουν γαλαζοπράσινο χρώμα. Στους βράχους σχηματίζονται μικρές στρογγυλές κοιλότητες με νερό, «τα λουτρά». Σημαντικό είναι το γεγονός ότι το σπήλαιο βρέθηκε «άθικτο», και το έδαφος αδιατάρακτο εκτός από τις τρύπες των ασβών και των αλεπούδων.

Στην αριστερή πλευρά της κύριας εισόδου βρέθηκαν ανθρώπινοι σκελετοί σε νεολιθικούς τάφους. Επίσης βρέθηκαν όστρακα παλαιότερης νεολιθικής εποχής (5000-4000 π.χ.), μία σειρά από νεολιθικά αγγεία καθώς επίσης και ένα ζευγάρι σκουλαρίκια αφιερωμένα προφανώς στις Μαραθωνίδες Νύμφες. Είναι χαρακτηριστικό ότι από την υστεροελλαδική περίοδο και μέχρι τον 5ο αιώνα δεν έχουν βρεθεί λείψανα ζωής ή λατρείας στο σπήλαιο. Είναι πολύ πιθανό ότι το σπήλαιο εγκαταλείφθηκε κατά τα τέλη της προϊστορικής περιόδου και εγκαταστάθηκε σ΄ αυτό η λατρεία του Πανός, από την αρχή του 5ου αιώνα π.χ. και συγκεκριμένα το 490 π.χ. στη Μάχη του Μαραθώνα, για να βοηθήσει τους Έλληνες στη μάχη κατά των Περσών. Μία άποψη, θέλει το σπήλαιο σαν κατοικία του Θεού Πάνα και ότι από αυτό ξεχύθηκε ο τραγοπόδαρος Θεός μαζί με τους Πανίσκους του, σκόρπισε τον «πανικό» στους Πέρσες, οι οποίοι τρομαγμένοι από τις φοβερές φωνές τους τράπηκαν σε φυγή, μπήκανε στα πλοία τους και φύγανε. Έτσι ο θεός πρόσφερε περιχαρή νίκη στους Έλληνες , κρατώντας την υπόσχεση που τους έδωσε ότι «ες Μαραθώνα, ήξει συμμαχίσων». Αυτοί για να τιμήσουν το θεό, φέρανε τη λατρεία του στο χώρο της Αττικής, 
αφιερώνοντας του, σαν ιερά όλα τα σπήλαια και σπηλαιώδη χάσματα του τόπου τους.

Οι τελευταίες ανασκαφές έγιναν το 1958 από τον αρχαιολόγο κ. Ι. Παπαδημητρίου, αλλά με τον θάνατό του διακόπηκαν οι σχετικές εργασίες.

ΤΟ ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟ ΜΕ ΜΕΓΑΛΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΦΑΡΑΓΓΙ ΤΗΣ ΟΙΝΟΗΣ!ΚΑΙ ΤΟ ΙΕΡΟ ΤΟΥ ΠΥΘΙΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ!

Φαράγγι της Οινόης



Ένας από τους ομορφότερους επίγειους παράδεισους της Αττικής βρίσκεται στο Μαραθώνα. 

Το φαράγγι της Οινόης συνδυάζει την εξαίρετη φυσική ομορφιά ενός καταπράσινου φαραγγιού το οποίο διασχίζει ο ποταμός Χάραδρος, με κρυστάλλινες πηγές, μικρές λιμνούλες και παραμυθένια μονοπάτια περιπάτου.

Η ευρύτερη περιοχή της Οινόης όμως αποτελεί επιπλέον τόπο σημαίνοντος ιστορικού ενδιαφέροντος. 

Εδώ βρίσκεται το Σπήλαιο του Πανός (το οποίο παραμένει, δυστυχώς, σφραγισμένο εδώ και χρόνια για το κοινό) το Πύθιο του θεού Απόλλωνα και τα ερείπια του Μεσαιωνικού Πύργου στο Πύθιο.



Ιερό Πύθιου Απόλλωνος


Στην περιοχή του αρχαίου δήμου της Οινόης βρισκόταν το ιερό του Απόλλωνος Πυθίου, απ’ όπου ξεκινούσε η επίσημη αντιπροσωπεία για τους Δελφούς.Ο λιθόστρωτος δρόμος διασώζεται ακόμα .


Πιο συγκεκριμένα στην περιοχή λατρευόταν ο Απόλλων όπως μας πληροφορεί απόσπασμα του Φιλοχώρου που αναφέρει την ύπαρξη Πυθίου στην Οινόη και Δηλίου στον Μαραθώνα. Στα δυο αυτά ιερά προσφέρονταν θυσίες πριν από την αποστολή της θεωρίας, που ξεκινούσε για τους Δελφούς και τη Δήλο από το Πύθιο και το Δήλιο αντίστοιχα.Ερευνήθηκε το 1972 από τον Σπ. Μαρινάτο μεγάλο οικοδόμημα, αποτελούμενο από ορθογώνιο περιστύλιο διαστάσεων 13,6 x 17,3 μέτρων. Η ατελής ανασκαφή δεν επιτρέπει τη συναγωγή ασφαλών συμπερασμάτων. Θεωρείται πιθανώς εγκοιμητήριο και συσχετίζεται με το Πύθιο.









ΥΔΡΑΓΩΓΕΙΟ!

ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ

Ακριβώς δίπλα βρίσκεται αρχαίο Υδραγωγείο, από το οποίο αντλούν νερό σύγχρονες εγκαταστάσεις..... 


ΒΑΣΗ ΤΟΥ ΥΔΡΑΓΩΓΕΙΟΥ

Ακολουθώντας το μονοπάτι προς το φαράγγι της Οινόης διασώζεται ο λιθόστρωτος αρχαίος δρόμος  προς τους Δελφούς.

ΠΡΟΣ ΤΟ ΝΑΟ ΤΟΥ ΠΥΘΙΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ


ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΛΙΘΟΣΤΡΩΤΟ ΜΟΝΟΠΑΤΙ.